Opublikowany w Potargane inspiracje

Mam za dużo długopisów… ale już wyciągam 1. scenariusz – propozycję lekcji j. polskiego

Mam za dużo długopisów (to ze słabości do nich). Pewnie dlatego tak trudno z zabraniem się za pisanie 😉 Cóż… Zatem może lepiej nie pisać. Ha, ha. Wydaje mi się, że nie jest to dobry pomysł. Nie ma sensu trzymać słów na uwięzi, skoro mogą zabarwić kartkę ładnym atramentem. Poza tym słowo kształtuje rzeczywistość. To jest jak magia! Błogi akt twórczy! I artyzm! I fascynacja!

Czyż nie taka właśnie może być lekcja j. polskiego już na początku września?

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem. Wszystkie materiały, oczywiście, do pobrania i… będę wdzięczna za opinie po przeprowadzonych zajęciach, bo jestem pewna, że będziecie mieć tysiąc innych pomysłów, co zrobić z grą karcianą Dawno, dawno temu… 🙂

smart
smart

Sama zamierzam przeprowadzić zajęciach w pierwszych klasach licealnych i, znając życie polonisty, będę miała wiele uwag po ich przeprowadzeniu 😉

Uwierzcie mi jednak, że gra, którą poznałam dzięki szwagrowi, stwarza duże możliwości polonistyczne.

Co zyska uczeń?

  • zwiększy kreatywność
  • poćwiczy umiejętność tworzenia tekstu wg wyznaczonych zasad
  • zadba o ciąg przyczynowo-skutkowy w tworzonym przez siebie tekście
  • będzie uczył się przez zabawę
  • przypomni sobie pojęcie baśni, bajki
  • poćwiczy definiowanie, kategoryzowanie pojęć wg klucza gry
  • zobaczy w trakcie gry, co może być oczywistym synonimem do słowa, które pojawia się w historii innego gracza

Materiały do zajęć

  • gra karciana Dawno, dawno temu… 
  • dodatkowe wydruki do gry

 

Przebieg lekcji

Rozgrzewka

Klasa zostaje podzielona na grupy – maksymalnie 4  osobowe. Każda grupa losuje  tzw. kartę zakończenia (poniżej zdjęcie) i układa 5-zdaniową historię, którą mogłoby zakończyć wylosowane zdanie. Chętni odczytują swoje teksty, następuje wymiana zdań i ustalenie odpowiedzi na pytanie: Co zrobić, żeby historia była dobra?

Nowy Dokument 2019-08-27 13.30.02_1

Kusi, aby zadaniem domowym było spisanie zakończeń z kilku wybranych powieści.

Można również dołożyć zadanie: stwórz propozycje zakończeń, które pasowałyby do tej gry. (Szablon pustych kart w przygotowaniu :))

Gra

Uczniowie pracują w tych samych grupach. Tym razem ćwiczenie polega na tym, aby po otrzymaniu zestawu kart (o tym, jaką liczbę kart przeznaczyć na grupę, decyduje nauczyciel. Wszystko zależy od liczby uczniów. Mój zestaw ma 110 kart) zaprosić młodzież do następującej zabawy:

Zadanie polega na budowaniu jednej historii o charakterze baśni przy użyciu kart z nazwami postaci, cech, wydarzeń, miejsc (zdjęcie przykładowych kart poniżej). Przy głosie jest jedna osoba z grupy (można wybrać losowo, kto zaczyna). Jeśli uczeń użyje w opowieści słowa z karty i ma to wpływ na akcję opowieści, kładzie kartę i tak pozbywa się wszystkich swoich kart. Opowieść ma być logiczna, każde pojęcie z karty w osobnym zdaniu i (to warto ustalić) nie można zastanawiać się zbyt długo (zachęcam do wyznaczenia czasu, np. 10 sekund). Co robi reszta grupy? Każdy próbuje przejąć historię, a można tego dokonać, jeśli opowiadający użyje słowa, które ktoś z grupy ma na swojej karcie*

Nowy Dokument 2019-08-27 13.30.02_3

Celem gry jest pozbycie się wszystkich kart i dotarcie do zakończenia, które powinno sensownie wpleść się w całą opowieść.

Materiały PDF

Dawno, dawno temu materiały

Szafa Śniących Myśli myśli, że warto jeszcze dziś wypić dobrą kawę, gdyż jak twierdzi mistrz słowa Zafón, kawa to nieskrępowany optymizm w stanie płynnym 🙂

 

  • Zachęcam, aby po rozgrzewce rozdać uczniom puste szablony kart, aby sami mogli uzupełnić o wymyślone przez siebie postacie, miejsca, wydarzenia i cechy. Dzięki temu uczestnicy gry będą mieli przynajmniej po 5 kart na ręce, co trudno będzie zrealizować w klasie, jeśli jest się posiadaczem jednej gry karcianej.

cropped-szafa-c59bnic485cych-myc59bli

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s